Halit Kıvanç Telesafir Kitap Yorumu - Çaykolik Blog - Kişisel Blog

Halit Kıvanç Telesafir Kitap Yorumu

Merhaba
Yine küçük bir ara ve yeni bir yazı. Bu defa bir kitaptan bahsedeceğim sizlere. Halit Kıvanç'ın Tele Safir isimli kitabı. Tabii içinizde yaşı Halit Kıvanç'ı tanımaya yetmeyenler de vardır; kısaca onu da tanıtacağım size.
Tele Safir, 2002 yılında Remzi Kitapevi/ NTV yayınlarından çıkmış bir kitap. 1.ve 2.baskısı bu tarihlerde, 3.baskı ise 2015 yılında. Bendeki baskı 3.
tele safir halit kıvanç

Halit Kıvanç Tele Safir

Usta isim bu kitapta ülkemizde yapılan ilk televizyon yayınından başlıyor anlatmaya. İlk telaş ilk heyecan ve tabii kendi tarzı ile. Bilen bilir Kıvanç, hatasız ve çok hızlı konuşur. Sanıyorum yine ilk tv deneyimleri zamanında sektörde hala var olan zaman doldurma olayından alışkanlık. Yani aynı olayı farklı kelimeler ile cümleler kurup anlatmak gibi. Aslında TV öncesi Halit Kıvanç gazeteci, onunda önce hukuk mezunu. Neyse kitaba dönelim; 216 sayfadan oluşan bu kitapta yine bol bol eski yıllara ait anı okuyoruz. Ben yaşanmışları okumayı, dinlemeyi oldukça severim. Bu sebeple de okuduğum kitapların çoğu kurgu içermeyenlerden oluşur. Yani roman tarzı kitaplar yerine buram buram anı kokanları tercih ederim. Burada da öyle.
Elbette kitap ile ilgili çok fazla iç bilgisi vermeyeceğim okumak isteyenler olabilir.  Sadece ön bilgilerle anlatmaya çalışıyorum. Mesela Tele Safir ismninin nasıl oluştuğunu biliyor musunuz? Tamam kısaca onu anlatayım ama sadece onu.
Televizyonu ülkemizde yayını başladığı dönemlerde malum, çok az evde tv var. Ve insanlar birbirine oturmaya, çay içmeye giyme bahanesi ile misafirliğe gidiyor, asıl amam televizyon izlemek. o dönemin ve sonrasının saygın isimlerinden Rafet Erim'in, Kıvanç'a "biz de seni izlemek için Telemisafirliğe gideceğiz zaten" demesi ile Halit Kıvanç'ın gözleri parlıyor ve bu ifadeyi çok sevdiğinden ekranda kullanmaya başlamayı düşünüyor. Ve sonrasında bu ifadeyi Tele Safir olarak kısaltmanın daha samimi olacağını düşünüp o akşamki yayınında kullanıyor. An itibari ile ülkenin gündemi Telesafir ifadesi oluyor. Sırf tv izlemek için komşuya eşe dosta gidenlerin bir kısmı bundan rahatsız olsa gündem yine bu ifade, Tele Safir -telesafir-
Bu kitap ülkemizdeki tv yayınları hakkında ilkleri de içeriyor. İlk yayın akışı, ilk sanat konuşması, ilk edebiyat konuşması, ilk boks maçı gibi gibi...
Tele Safir, Halit Kıvanç'ın o dönemin tarihini anlatması dışında, ilgili siyah beyaz fotoğraflarla da süslenmiş. Yazımın sonuna, benim gibi kitap arka kapak yazısı okumak isteyenler için ekleme yapacağım.
Bahsetmeden geçemeyeceğim, aşağıdaki bilgileri lütfen dikkatle okuyun, bu kadar dolu bir adamın inanılmaz alçak gönüllü olmasına ne dersiniz? 2004 yılında TRT binasında karşılaştığımızda, ben içeri girince ayağa kalkan bir adam düşünün. Beni hiç tanımaz ilk defa karşılaşıyoruz, ben bir kadınım o erkek ve ben ondan sonra odaya girdim diye ayağa kalktı düşünebiliyor musunuz? Nasıl mahcup olduğumu anlatamam. Keşke heyecandan küçük dilimi yutmasaydım da biraz sohbet etme şansı bulsaydım. Sadece "sizinle karşılaşmak benim için inanılmaz bir şans" diyebildim. Ne kadarını duydu bilmiyorum, çünkü ben geveledim heyecandan. Başı ile onaylar bir hareket yaptı ve gülümsedi. İnanın bana Halit Kıvanç'ın çeyreği olamayacak sunucular sadece işleri varsa selam verir, hatır sorar ayağa kalkar vs onun dışında burunları kaf dağında. O dönemin ünlü isimlerinden kim varsa çoğu bu gibi olaylarda daha mutevazı. Şimdikilerin de çoğu şımarık.
Halit Kıvanç Kimdir

Halit Kıvanç Kimdir? 

Halit Kıvanç ,1926 yılında İstanbul'da doğdu, radyo ve televizyon sunucusu, gazeteci, maç spikeri. Türkiye'nin en ünlü ve en uzun süre çalışmış sunucularındandır. Yazar ve müzisyen Ümit Kıvanç‘ın babasıdır.
Orta öğretimini Pertevniyal Lisesi'nde ,yüksek öğrenimini İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi‘nde tamamladı. 3 ay kadar hakimlik yaptı.
Milliyet, Tercüman, Hürriyet, Güneş başta olmak üzere çeşitli gazete ve dergilerde yazar ve yönetici olarak üst düzey görevler aldı.1953'te Alp Zirek ve Halit Talayer ile birlikte memleketimizin ilk günlük spor gazetesi (Türkiye Spor)gazetesini çıkardı.Bir yıla yakın ünlü yayın kuruluşu BBC de çalıştı.
Ülkemiz'de radyo ve TV yayıncılığının gelişmesinde önemli katkıları olan Kıvanç, TV'nin bir çok yayınında ‘ilk'lerin adamı oldu. olimpiyatlar ve büyük uluslararası karşılaşmalarda dünya kupasını televizyondan sunan ilk Türk spikerdir. 10 Dünya Kupası finallerini radyo ve tv de nakletmistir. Sunuculukta 50 yılını 2005'te bir jübileyle kutlayan Kıvanç,Türkiye Gazeteciler Cemiyeti,TSYD ve diğer kuruluşların düzenlediği yarışmalarda 200'ün üzerinde ödül aldı.
1983 yılında Cumhurbaşkanlığı Kupası maçıyla maç spikerliğine veda etti. Yazar, spiker, sanat adamı olarak kabul edilen Halit Kıvanç, Türk halkına temiz bir Türkçe ile saygın ve eğitici çalışmaları ile hizmet vermesinden dolayı Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi tarafından Kariyer Dalında büyük ödüle layık görüldü. 16 kitap yazdı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Tasarım : Sosyal Medya Kafe
ÇAYKOLİK BLOG COPYRİGHT © 2017 TÜM HAKLARI SAKLIDIR.